Saroniske

Seilområde den Saroniske bukt

En typisk seiltur hos oss starter i Marina Alimos, som ligger i Athen. Denne ligger gunstig plassert ca. 40 minutter fra flyplassen med flybuss eller taxi. Bussene har stoppested umiddelbart på utsiden av marinaen

Dag 1.
På vei til den Saroniske buktSaronikoskart
Vi reiser ut fra marinaen og stopper som regel etter et kvarter for turens første bad i Egeerhavet. Vannet er krystallklart i bukten utenfor Athen, og vi nyter 26 grader i vannet mens vi skuer opp på Akropolis, som hever seg majestetisk opp over Athen.
Den første dagen har vi øya Poros som mål. Denne turen tar ca. 4 timer, og er det lengste strekket på hele uken. På Poros ligger vi i havnen på nordsiden av byen, eller i den sjarmerende kanalen som skiller Poros fra fastlandet.
Poros
Poros er en herlig blanding av fest og ro. Her finnes gode barer og klubber, men også rolige tavernaer hvor man kan sitte og se på livet. Vi spiser som regel på taverna Oasis, en av de beste restauranter i området med utmerket gresk og internasjonalt kjøkken.

Dag 2.
Vi spiser frokost i land eller om bord, gjør noen innkjøp for lunch og legger avgårde. Vårt første stopp denne dagen blir på sydsiden av Poros, på utsiden av en flott strand. Der tar vi morgenbadet, og ligger en times tid.
Vi fortsetter til Barbeque Bay, hvor vi ankrer opp bak en liten øy, og bader i krystallklart vann på 5 meters dybde. Ett fint sted å pakke frem dykkermasken og sjekke om remmen er riktig justert. Her ligger vi til etter lunch, da vi seiler videre mot Ermioni, Ermioni
en sjarmerende liten by på Peloponese-landet.  Ermioni ligger på en halvøy hvor vi kan ligge på begge sider. Som regel ligger vi på sydsiden og fortøyer nesten i stolbena på restaurantene som ligger på bryggene. Ermioni har fine stier hvor man kan gå turer, og også fine badeplasser for kvelds- eller morgenbad.
Vi spiser på en av de lokale restaurantene som ligger med utsikt over bukten.

Dag 3.
Etter frokost tar vi dagens første bad rett utenfor Ermioni, bak en liten øy med ett dykkersenter.
Ermioni er og stedet om man vil hoppe av en dag og bruke denne til dykking med lokale dykkerledere.
Vi seiler så videre mot øya Spetses, hvor vi stopper for lunch i en vakker bukt på nordsiden av øya.

Spetsesbukt nord
Denne intime og flotte bukten har en liten taverna hvor man kan spise lunch. Her blir vi liggende til tidlig ettermiddag. Da starter turen videre mot kveldens stoppested, Plaka. På vei dit skal vi over en fjord, hvor vi nesten alltid får flott seilvind. Denne lille havnen ligger godt beskyttet bak en stor molo på Peloponese kysten, og dette stedet har 4 tavernaer, 1 beachbar, 1 diskotek, 2 barer, 1 hotell og ett supermarked. Flotte strender gjør denne lille perlen til en favoritt hos mange. Vi spiser hos Margarita, gjerne lokale spesialiteter fra havet. Mange velger å dele en flaske vin på moloen og se på månen før man tar kvelden.

Dag 4.
Turen går tilbake over fjorden til Spetses, denne gang på sydsiden av øya hvor vi stopper utenfor en flott strand hvor vi ligger på svai for anker. Nydelig badevann og en flott mulighet for en svømme eller jolletur til stranden. Vi spiser lunch om bord her. Tidlig ettermiddag går vi til Old Harbour i Spetses by hvor vi fortøyer på en av moloene som er tilgjengelig for tilreisende båter.
Spetses by ligger 20 minutters gåtur unna. Har man ikke lyst til å gå, kan man benytte en av de mange hestedrosjene som finnes på øya, og som har stoppested noen minutter unna havnen. Her pleier vi og å ta taxibåt, noe som er veldig utbredt og vanlig. Byen har mange restauranter og skulle man ha lyst til å få ett lite avbrekk fra gresk mat finnes «verdens beste pizza» på det sjarmerende torget her. Det er alltid liv og røre på Spetses. Flotte strender og mange steder å sette seg ned for å se på livet. Gode shopping muligheter finner vi også her.Hydra o

Dag 5.
Hydra står på programmet i dag. Den ligger ett par timers tur østover, og øya er kjent for å være bil og moped fri, samt at flere kjendiser har hus her. Det meste av transport foregår med muldyr, og man føler seg satt en del år tilbake.
Havnen er liten og trang, og det kan bli ett salig liv her når mange båter ønsker å besøke øya samtidig. Ofte blir vi liggende helt inne på restaurantområdene.
Vi har flere herlige tavernaer å velge mellom for middag og alle serverer tradisjonelle greske spesialiteter.
Hydra har flotte badeplasser og strender. Noen er tilgjengelige i gåavstand, mens andre må man ta taxibåt til.

Dag 6.
Etter Hydra går vi videre forbi Poros til Aegina hvor vi besøker fiskelandsbyen Perdika.
Ett lite sted hvor de serverer det beste fra havet rykende ferskt.
På vei dit har vi flere badestopp, blant annet på den lille øya Dhokos hvor vi bader i krystallklart vann og kan nyte noe iskaldt drikke i den lille kafeen på land.

Dag 7. Vi starter opp og går rundt Aeginas sydligste punkt og ankrer i en av buktene for morgenbad og frokost. Vi fortsetter så til bukten og feriestedet Agio Marina, ett populært feriested for grekere og utenlandske turister. Dette er og ett utmerket sted for lunch.

Senere på ettermiddagen returnerer vi til Marina Alimos i Athen, hvor vi vil være mellom kl. 17 og 19.
Gjestene sover om bord og går i land kl. 9 siste dag.